Kwaliteit

//Kwaliteit
Kwaliteit 2017-11-27T14:08:04+00:00

Kwaliteits- en cliëntgericht werken is het leidend principe voor alles wat we doen. Vanuit onze locaties bieden wij een pakket dat is afgestemd op de vraag van de cliënt, zoals zorgverlening, ondersteuning, behandeling, serviceverlening en advies. Een vast onderdeel van ons kwaliteitsbeleid is het tevredenheidonderzoek voor cliënten en medewerkers.

Jaardocument
In het jaarverslag 2016 > en de jaarrekening 2016 >  legt de Zorggroep verantwoording af over de activiteiten die zij in die periode heeft geleverd en de resultaten daarvan. Daarnaast bevat het document onze  financiële verantwoording (balans, exploitatie en toelichting).

Personeelssamenstelling per 1 juni 2017
Zonder voldoende, bevoegd en bekwaam personeel kunnen wij geen kwalitatief verantwoorde zorg leveren. Deze personeelssamenstelling is geen statisch gegeven; de behoefte kan van dag tot dag verschillen. Bovendien stellen de veranderende zorgzwaarte en de toenemende complexiteit van de zorg speciale eisen. De Zorggroep wil actief inzetten op een goede organisatie van een adequaat personeelsbestand. Vooruitlopend op de rapportage hierover in ons kwaliteitsjaarverslag over 2017 vindt u via deze link > enige gegevens over onze personeelssamenstelling. Meer over onze missie, visie, strategie en ons beleid vindt u in ons jaarverslag 2016.

Cliëntenraadplegingen
De Zorggroep is voortdurend bezig om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De ervaring van cliënten en hun naasten is daarbij van groot belang.

Hun ervaringen meten wij op verschillende manieren:

  • Cliëntenraadplegingen (kortcyclisch meten cliëntentevredenheid)
  • Spiegelbijeenkomsten op de woonzorglocaties
  • ZorgkaartNederland

ZorgkaartNederland
Hebt u zorg nodig en denkt u erover om voor de Zorggroep te kiezen? Anderen gingen u voor en deelden hun ervaring op zorgkaartnederland.nl. Wij nodigen u dan ook van harte uit om daar te kijken. Het geeft u inzicht in wat anderen vinden van onze zorg- en dienstverlening.

Of hebt u al voor de Zorggroep gekozen en wilt u uw mening geven over uw ervaringen met ons ? Wij horen uw mening graag en doen ons best om uw positieve waardering te mogen ontvangen. Voor de Zorggroep is een compliment op zorgkaartnederland.nl uiteraard een leuke opsteker, maar een kritisch geluid is ook waardevol. Dit laatste geeft ons de kans om de dienstverlening verder te verbeteren.

De resultaten van deze onderzoeken worden gebruikt om de zorg te verbeteren. Bijvoorbeeld in overleg met de cliëntenraad en in onderhandelingen met de zorgverzekeraar.

De gemiddelde cijfers die voor onze zorgverlening en onze organisatie zijn gegeven, leest u hieronder:

Rapportcijfers gegeven door cliënten  
De Schauw 8,1
Randmeer 8
Weideheem 8
De Amaniet 7,8
Elim 7,8
Sonnevanck 7,8
De Dillenburg 7,5
De IJsvogel 7,5
Rapportcijfers gegeven door contactpersonen van PG cliënten
Elim 8,5
De Boomgaard 8,4
De Amaniet 8,3
Korenbloem 8,2
Randmeer 8,2
Sonnevanck 8,2
De IJsvogel 8,1
Ittmannshof 8
De Arcade 7,9
De Schauw 7,8
Weideheem 7,6
Rapportcijfers cliënten Thuiszorg
Ermelo 8,4
Harderwijk 8,5
Nunpspeet 8,4
Putten 8,2
Rapportcijfers huishoudelijke  verzorging 
Ermelo 8,4
Harderwijk 8,8
Nunspeet 8,9
Putten 8,5
Rapportcijfers cliënten dagactiviteiten 
Ermelo 7,5
Harderwijk 8,4
Nunspeet 8,6
Putten 8,6
Rapportcijfers cliënten Revalidatie
Klimop 8,4

Lerend netwerk als motor voor kwaliteitsverbetering

Begin 2017 werd het nieuwe Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg vastgesteld: dé kwaliteitsstandaard voor de verpleeghuiszorg. De opdracht uit het Kwaliteitskader aan zorgverleners/organisaties is: samen de kwaliteit verbeteren en het lerend vermogen versterken. Zowel intern – met cliënten, naasten en zorgverleners – als extern met andere zorgorganisaties.

De zorgondernemers Humanitas Deventer, Viattence en Zorggroep Noordwest-Veluwe hebben de handen ineen geslagen in de vorm van een Lerend Netwerk. Met  de eerste verkennende gesprekken waarin zij hun visie op kwaliteit deelden, is de basis gelegd voor een actieve onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen rond specifieke thema’s door bezoek, consultatie, benchmarking en intervisie.
Onderwerpen waarmee we gezamenlijk aan de slag gaan zijn onder andere
– de invoering van het Kwaliteitskader
– beoordelen van het Kwaliteitsplan
– ervaringen met het aanleveren van kwaliteitsgegevens
– maar ook delen we ervaringen uit rond praktijkgerichte onderwerpen als het zorgleefplan, zorgbemiddeling bij cliënt thuis, het team van de toekomst, moreel beraad en het elektronisch cliëntendossier met data voor aanlevering Veiligheidsgegevens Kwaliteitskader en de invoering van een adviesraad van verpleegkundigen en verzorgenden (VAR/VVAR).

De samenwerking binnen het Lerend Netwerk maakt een geïntegreerd onderdeel uit van het kwaliteitsplan en kwaliteitsverslag van de instellingen.

hkz-los-nl-kleur1

.HKZ-certificering

De Zorggroep is HKZ-gecertificeerd. Met het HKZ-keurmerk kunnen instellingen laten zien dat ze serieus werk maken van kwaliteit van zorg en dat ze voldoen aan de eisen die daaraan worden gesteld door cliënten, professionals en relevante stakeholders. De Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) heeft kwaliteitseisen opgesteld voor de zorgsector aan de hand van de internationale ISO-9001 normering en toetst deze jaarlijks bij zorginstellingen. Zie voor meer informatie www.hkz.nl.