“Eenvoudiger, sneller en prettiger,” zo omschrijft Willemien de app die haar ondersteunt op route. Ze werkt al 14 jaar in de thuiszorg. “Cura-app gaat mijn werk een stuk makkelijker maken.”

Wat is dat dan die Cura-app?
“Het is te vergelijken met het elektronisch cliënten dossier (ECD). Tijdens je route kun je alleen sneller schakelen van je route, naar je cliëntendossier en het Zorgleefplan. De app ondersteunt 80% van mijn route. Links zie ik mijn route. Via 4 icoontjes kan ik snel schakelen. Als ik op de cliënt-knop klik, dan heb ik alle contactgegevens van de cliënt in beeld. Nog een knop en ik kan direct metingen zien en invullen, zoals gewicht en bloedsuikers. Ook kan ik de rapportages van de afgelopen 8 dagen inzien. Alles in 1 scherm. De praktijk wees uit dat dat voldoende is.

Via Cura web, de voorganger van de app, moest ik eerst mijn agenda openen. Vervolgens naar het ECD. En ten slotte nog de rapportages. Dat waren extra handelingen. In de app heb ik alles in 1 scherm, daar komt het op neer. En een groot voordeel: ik kan er offline mee werken. Zeker in de buitengebieden, zoals Vierhouten, is dat een pré. Als ik weer internet heb wordt de data automatisch bijgewerkt. Dan is alles weer up2date.”

Wat is de belangrijkste reden om met de Cura-App te werken?
“Op route wil ik niet meer terug moet naar Cura web. De app werkt sneller. Eenvoudiger. Cura web was vrij tijdrovend. Dat houden we wel, omdat het Zorgloofplan op kantoor bijgewerkt wordt. De app is puur ter ondersteuning op de route. De app is vrij nieuw. Ontwikkeld om de administratieve dingen sneller te kunnen doen. Verschillende zorgorganisaties werken er al mee, maar volgens mij zijn wij de eerste thuiszorgorganisatie die ermee start. In augustus liepen de ontwikkelaars met een aantal collega’s mee op route, zodat zij konden zien hoe wij werken. Wij droegen ideeën aan hoe de app beter kon. Daar zijn zij goed mee omgegaan. De app werk nu heel prettig. In december hebben we nog meer collega’s gevraagd ermee te werken. Ook zij zijn enthousiast.

Het is gewoon een snelle en prettige manier van werken tijdens de route. Veel minder omslachtig. Je hebt direct toegang tot alle informatie die je nodig hebt van je cliënt. Zelfs de navigatie zit erbij, dus je kunt ook eenvoudig je route vinden. In april start de uitrol. Dan krijgen alle collega’s een scholing. We startten vorig jaar al met de iPad. Dit werkt iets anders. Er is een generatie die erg moest wennen om met de iPad te werken. Ik ben er van overtuigd dat ook zij dit eenvoudig snappen. De app is zo gebruiksvriendelijk, dat het meeste voor zich spreekt. Het is juist ontwikkeld, zodat iedereen er mee kan werken. Ook zij die weinig met digitalisering ophebben. Ja, deze app is een aanwinst voor de thuiszorg.”

Vanaf komende week starten de trainingen voor al onze collega’s in de thuiszorg.

Meet weten over de thuiszorg op de Veluwe of hebt u thuiszorg nodig?